sâmbătă, 14 ianuarie 2012

LEGE privind exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot de către alegătorii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate

La 28 decembrie 2010 a fost lansat în dezbatere publică, pentru 30 de zile, proiectul de Lege privind exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot de către alegătorii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate (în conformitate cu Legea nr. 53/2003 privind transparenţa decizională).
Ministerul Afacerilor Externe a lansat proiectul de lege în dezbatere publică pentru stimularea participării active a cetăţenilor în procesul de elaborare a actelor normative.
Reprezentanţii diasporei române, societatea civilă, experţii, ONG-urile, reprezentanţii mass-media au putut să-şi aducă astfel o contribuţie constructivă la acest proiect.
Reacţiile primite au fost preponderent pozitive. Reprezentanţii diasporei au mulţumit pentru această iniţiativă oportună. De exemplu, aceştia îşi arătau încântarea pentru faptul că nu vor mai fi nevoiţi să parcurgă distanţe mari pentru a-şi exercita un drept fundamental.
MAE a dorit să genereze un spirit de lucru constructiv, în interesul alegătorilor români din afara graniţelor şi să evidenţieze că procesul pentru elaborarea proiectului de lege a reprezentat un efort interinstituţional, Ministerul Afacerilor Externe colaborând cu Autoritatea Electorala Permanentă şi cu Ministerul Administraţiei şi Internelor.

                                                                     PROIECT

                                                    PARLAMENTUL  ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTAŢILOR                                                                     SENATUL
                                                                      LEGE
privind exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot de către alegătorii  români cu
domiciliul sau reşedinţa în străinătate


Parlamentul României adoptă prezenta lege.

Art.1. - Prezenta lege reglementează exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot
la alegerile pentru Camera Deputaţilor şi a Senatului, alegerile pentru Preşedintele României
şi  alegerile  pentru Parlamentul European de către alegătorii români care au  domiciliul sau
reşedinţa  în străinătate.
Art. 2. - (1) Votarea  prin corespondenţă se realizează prin expedierea buletinului de
vot, prin intermediul serviciilor poştale, către birourile  electorale ale secţiilor de votare
organizate la misiunile diplomatice şi oficiile consulare din circumscripţiile consulare la care
alegătorii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate sunt arondaţi.
(2) În sensul prezentei legi, prin alegător român cu domiciliu în străinătate se
înţelege persoana care are cetăţenie română, drept de vot conform legislaţiei române, locuinţă
statornică sau principală în străinătate, în conformitate cu prevederile legislaţiei statului
respectiv şi deţine act de identitate care atestă cetăţenia română şi domiciliul în străinătate.
(3) În sensul prezentei legi, prin alegător român cu reşedinţa în străinătate se
înţelege persoana care are cetăţenie română, drept de vot conform legislaţiei române, deţine
act de identitate  care atestă cetăţenia română şi domiciliul în România şi prezintă un act
doveditor al reşedinţei în străinătate.2
Art. 3. – (1) Alegătorul român care are domiciliul sau reşedinţa în străinătate îşi
poate exercita dreptul de vot prin corespondenţă sau  personal  la o secţie de votare
organizată în străinătate.
(2) Alegătorul român  poate comunica în scris misiunii diplomatice sau
oficiului consular, în condiţiile prezentei legi,  că doreşte să voteze prin
corespondenţă, până cel mai târziu cu 60 de zile înainte de data scrutinului.
(3) Alegătorul român care nu mai doreşte să voteze prin corespondenţă
poate vota la o secţie de votare organizată în străinătate numai dacă anunţă în scris
misiunea diplomatică sau oficiul consular prevăzut la alin. (2) că renunţă să voteze
prin corespondenţă, până cel mai târziu cu 45 de zile înainte de data scrutinului.
Art. 4. - (1) Ministerul Afacerilor Externe, prin misiunile diplomatice şi  oficiile
consulare, are obligaţia de a constitui, în format electronic, un Registru al alegătorilor români
cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate care votează prin corespondenţă, cu posibilitatea de
tipărire într-un sistem informatic  care interconectează într-o reţea securizată misiunile
diplomatice, oficiile consulare, Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Autoritatea
Electorală Permanenta.
(2)  Autoritatea Electorală Permanenta va deţine baza de date creată.
Art. 5. - (1) Alegătorii români care au domiciliul sau reşedinţa în străinătate şi doresc
să voteze prin corespondenţă trebuie să adreseze în scris o cerere de înregistrare în Registrul
alegătorilor români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate care votează prin corespondenţă,
la  misiunea diplomatică  sau la oficiul consular din circumscripţia consulară la  care sunt
arondaţi.
(2) Cererea de înregistrare în Registrul alegătorilor români cu domiciliul sau
reşedinţa în străinătate care votează prin corespondenţă trebuie să ajungă la misiunea
diplomatică sau oficiul consular până cel mai târziu cu 60 de zile înaintea datei scrutinului.
(3) Cererea de înregistrare în Registrul alegătorilor români cu domiciliul sau
reşedinţa în străinătate care votează prin corespondenţă poate fi depusă personal sau trimisă
prin corespondenţă cu confirmare de primire. În cazul în care cererea  de înregistrare  este
adresată unei alte misiuni diplomatice sau oficiu consular decât cel prevăzut la alin. (1),
cererea este returnată cu precizarea misiunii diplomatice sau a oficiului consular competent.
(4) În cazul alegătorilor români care îşi au domiciliul sau reşedinţa într-un stat
în care România nu are misiune diplomatică sau oficiu consular, cererea de înregistrare în
Registrul alegătorilor români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate care votează prin 3
corespondenţă se adresează misiunii diplomatice a României care reprezintă statul român în
statul respectiv.
(5) În cazul alegătorilor români care au domiciliul sau reşedinţa într-un stat cu
care România nu are stabilite relaţii diplomatice sau consulare sau în care România nu are
misiune diplomatică acreditată sau oficiu consular acreditat, cererea de înregistrare în
Registrul alegătorilor români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate care votează prin
corespondenţă este transmisă celei mai apropiate misiuni diplomatice sau consulare a
României.
Art. 6. - (1) Cererea de înregistrare în Registrul alegătorilor români cu domiciliul sau
reşedinţa în străinătate care votează prin corespondenţă trebuie să conţină obligatoriu  numele,
prenumele, data naşterii, locul naşterii, codul numeric personal şi adresa de domiciliu sau
reşedinţă din străinătate,  semnătura olografă a alegătorului,  precum şi  datele actului care
atestă cetăţenia română, tipul, seria, numărul, data emiterii şi data expirării, iar opţional
numărul de telefon şi adresa de poştă electronică ale solicitantului.
(2) Cererea de înregistrare în Registrul alegătorilor români cu domiciliul sau
reşedinţa în străinătate care votează prin corespondenţă trebuie însoţită de o copie  după
documentul/documentele care atestă cetăţenia română a solicitantului, respectiv domiciliul
sau reşedinţa acestuia în statul respectiv.
(3) Orice modificare a datelor cuprinse în cererea de înregistrare va fi notificată
de îndată misiunii diplomatice sau oficiului consular al României căreia/căruia i-a fost
adresată cererea iniţială, dar nu mai târziu de 45 de zile înaintea datei scrutinului.
(4) Cererile de înregistrare sunt păstrate, timp de 6 luni de la data publicării
rezultatelor oficiale  ale scrutinului în Monitorul Oficial  al României, de către misiunile
diplomatice sau oficiile consulare ale României cu respectarea legislaţiei în vigoare în materia
protecţiei datelor personale. După expirarea acestui termen cererile de înregistrare se distrug
pe bază de proces - verbal.
Art. 7. – (1) Ministerul Afacerilor Externe are obligaţia de a verifica şi actualiza datele
din Registrul alegătorilor români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate care votează prin
corespondenţă cu cel puţin 45 de zile înainte de data fiecărui scrutin.
(2) Actualizarea datelor  în  Registrul alegătorilor români cu domiciliul sau
reşedinţa în străinătate care votează prin corespondenţă se face  în baza electronică de date
deţinută de Autoritatea Electorală Permanentă. 4
(3) Radierea din Registrul alegătorilor români cu domiciliul sau reşedinţa în
străinătate care votează prin corespondenţă se face în următoarele cazuri:  pe bază de cerere
expresă a alegătorului român, în caz de deces precum şi în alte cazuri prevăzute de lege.

Art. 8. – Ministerul Afacerilor Externe transmite Autorităţii Electorale Permanente, în
format electronic, Registrul alegătorilor români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate
actualizat  care votează prin corespondenţă, până cel mai târziu cu 40  de zile înaintea datei
scrutinului.
Art. 9.  - (1) Autoritatea Electorală Permanentă realizează, în format electronic, până cel
mai târziu cu 30 de zile înainte de data scrutinului, listele cuprinzând alegătorii români care
votează prin corespondenţă pe baza datelor puse la dispoziţie de către Ministerul Afacerilor
Externe, potrivit art. 8.
(2) Până cel mai târziu cu 25 de  zile înainte de data scrutinului, Autoritatea
Electorală Permanentă transmite, în format electronic, Biroului Electoral Central, Ministerului
Afacerilor Externe şi Ministerului Administraţiei şi Internelor listele cuprinzând alegătorii
români care votează prin corespondenţă. Ministerul Afacerilor Externe transmite, în format
electronic, listele cuprinzând alegătorii români care  votează prin corespondenţă misiunilor
diplomatice şi oficiilor consulare ale României din străinătate. Biroul Electoral Central
transmite, în format electronic, listele cuprinzând alegătorii români care votează prin
corespondenţă, biroului electoral organizat pentru secţiile de votare din străinătate.
Art. 10. – (1) Atestatul pentru exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot  este un
document prevăzut cu elemente de siguranţă, necesar pentru validarea votului exprimat prin
corespondenţă, care certifică faptul că alegătorul român care îl deţine este cel care a exprimat
votul prin corespondenţă şi care asigură unicitatea votului prin corespondenţă.
(2) Atestatul pentru exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot cuprinde
şi  declaraţia pe proprie  răspundere a alegătorului că opţiunea sa electorală nu a fost
influenţată, iar secretul votului nu a fost afectat.
Art. 11. -   (1)  Compania Naţională Imprimeria Naţională  S.A. realizează şi pune la
dispoziţia Ministerului Afacerilor Externe documentele prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. b) –
h).5
(2) Costurile necesare pentru emiterea şi transmiterea documentelor prevăzute
la art. 16, alin. (1), lit. b)  – h) sunt prevăzute în bugetul Ministerului Afacerilor Externe
aprobat pentru pregătirea, organizarea şi desfăşurarea alegerilor în străinătate.
Art. 12. - Compania Naţională Imprimeria Naţională S.A. completează, pe baza datelor
din Registrul alegătorilor români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate care votează prin
corespondenţă, atestatul pentru exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot pentru
fiecare cetăţean român înscris în acest registru. Completarea atestatului pentru exercitarea prin
corespondenţă a dreptului de vot se face electronic.
Art. 13. - (1)   Atestatul pentru exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot va avea
valabilitate doar pentru exercitarea votului prin corespondenţă pentru alegerile care se
organizează.
(2) În cazul în care se organizează un al doilea tur de scrutin la alegerile pentru
Preşedintele României se emite atestatul pentru exercitarea prin corespondenţă a dreptului de
vot pentru cel de-al doilea tur de scrutin.
(3) În cazul organizării unor noi alegeri se vor emite noi atestate pentru
exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot.
Art. 14. – (1)  În cazul pierderii,  furtului, deteriorării sau  distrugerii atestatului pentru
exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot, titularul este obligat să declare evenimentul
la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României în circumscripţia consulară în care
îşi are domiciliul sau reşedinţa.
(2) Misiunile diplomatice sau oficiile consulare  vor comunica  Autorităţii
Electorale Permanente pierderea,  furtul, deteriorarea sau distrugerea  atestatului pentru
exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot care au fost declarate la acestea de îndată de
este primită o astfel de sesizare.
Art. 15. - (1) Compania Naţională Imprimeria Naţională S.A. realizează imprimarea
buletinelor de vot necesare exercitării prin corespondenţă a dreptului de vot de către alegătorii
români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate.
(2) Până cel mai târziu cu 45 de zile înaintea datei alegerilor,  Compania
Naţională Imprimeria Naţională S.A., prezintă macheta buletinului de vot necesar exercitării
prin corespondenţă a dreptului de vot, membrilor Biroului Electoral Central în cazul alegerilor
pentru Preşedintele României şi al alegerilor pentru Parlamentul European, respectiv Biroului 6
electoral de circumscripţie pentru românii cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării, în cazul
alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat.
(3) La prezentarea machetei buletinului de vot necesar exercitării  prin
corespondenţă a dreptului de vot pot participa  şi delegaţi ai partidelor politice, alianţelor
politice, alianţelor electorale şi organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale
care participă la alegeri, precum şi candidaţii independenţi.
(4) Operaţiunea de prezentare a buletinului de vot necesar exercitării  prin
corespondenţă a dreptului de vot se consemnează într-un proces-verbal care se semnează de
toate persoanele prezente. Eventualele obiecţii se formulează pe loc, obiecţiile ulterioare
nemaifiind luate în considerare. Membrii Biroului Electoral Central şi delegaţii împuterniciţi
au dreptul să solicite Companiei Naţionale Imprimeria Naţională S.A., modificarea machetei
şi tipărirea corectă a buletinelor de vot necesare exercitării prin corespondenţă a dreptului de
vot, dacă numele candidaţilor, semnul electoral, denumirea partidelor politice, a alianţelor
politice, a alianţelor electorale sau a organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor
naţionale sunt incorect imprimate ori nu sunt vizibile.
(5) Imprimarea se realizează pe hârtie care conţine elemente de siguranţă, în
termen de cel mult cinci zile calendaristice de la expirarea termenului prevăzut la alin. (2).
Art. 16. –   (1) În vederea exercitării votului prin corespondenţă sunt necesare următoarele
documente:
a) buletinul de vot ;
b) atestatul pentru exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot;
c) un autocolant cu menţiunea “Votat”care va fi aplicat pe buletinul de vot în patrulaterul care
conţine opţiunea alegătorului;
d)  un plic interior în care va fi introdus buletinul de vot;
e)  un autocolant tip kinegramă care va fi aplicat pe plicul interior, după ce a fost introdus
buletinul de vot, pentru a securiza sigilarea acestuia;
f) instrucţiuni cu privire la procedura exprimării votului prin corespondenţă;
g) un plic exterior pentru returnarea corespondenţei la misiunea diplomatică sau oficiul
consular, care va avea imprimată, ca adresă a destinatarului, adresa misiunii diplomatice sau a
oficiului consular;
h) un plic exterior pentru transmiterea corespondenţei la  alegătorul înscris în Registrul
alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate care votează prin corespondenţă, care va
avea imprimată, ca adresă a destinatarului, adresa alegătorului.7
(2) Misiunea diplomatică sau oficiul consular  va transmite, prin poştă cu
confirmare de primire, fiecărui alegător român înscris în Registrul alegătorilor cu domiciliul
sau reşedinţa în străinătate care votează prin corespondenţă, documentele necesare exercitării
votului prin corespondenţă prevăzute la alin.(1) cu cel puţin 15 zile înainte de ziua scrutinului.
(3)  Într-un plic nu se pot găsi decât documentele unui singur alegător.
(4) Costurile aferente expedierii către alegătorul român a documentelor
necesare exercitării votului prin corespondenţă de către alegătorii români cu domiciliul sau
reşedinţa în străinătate sunt suportate de către misiunea diplomatică sau oficiul consular, din
bugetul Ministerului Afacerilor Externe aprobat pentru pregătirea, organizarea şi desfăşurarea
alegerilor în străinătate.
(5) Costurile aferente expedierii către misiunea diplomatică  sau oficiul
consular a documentelor după exercitarea votului prin corespondenţă de către alegătorii
români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate sunt suportate de alegătorul român care şi-a
exprimat opţiunea de a-şi exercita prin corespondenţă dreptul de vot.
Art. 17. – Guvernul României, prin Ministerul Afacerilor Externe, organizează procesul de
votare în străinătate prin corespondenţă cu respectarea legislaţiei române şi a statului de
reşedinţă, în condiţiile prevăzute de tratatele internaţionale în vigoare la care România este
parte.
Art. 18. - (1) Exprimarea dreptului de vot se realizează prin aplicarea autocolantului  cu
menţiunea “Votat”  pe buletinul  de vot în patrulaterul care conţine opţiunea alegătorului. În
cazul organizării celui de-al doilea tur de  scrutin pentru alegerea Preşedintelui României
exprimarea dreptului de vot se realizează conform art. 19, alin. (2).
(2) După exprimarea dreptului de vot, buletinul de vot este introdus în plicul
interior, care este închis de către alegător şi sigilat cu timbrul autocolant tip kinegramă.
(3) Plicul interior sigilat de la alin.(2), care conţine opţiunea de vot şi atestatul
pentru exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot, se introduc în plicul exterior adresat
misiunii diplomatice sau oficiului consular, care este închis de către alegător.
(4)  Plicul exterior care conţine materialele de la aliniatul (3) va fi închis şi
expediat prin poştă, la adresa înscrisă. Persoanele care şi-au exprimat opţiunea de a vota prin
corespondenţă trebuie să se asigure că plicurile ce conţin votul vor ajunge la sediile misiunilor
diplomatice sau oficiilor consulare cel târziu în ziua anterioară votării.
(5) Plicurile sosite după această dată nu vor fi luate în considerare la numărare
finală a voturilor, se vor trimite la Biroul Electoral pentru secţiile de votare din străinătate, 8
care va constata nerespectarea termenului prevăzut de prezenta lege pentru exprimarea votului
prin corespondenţă şi va proceda la arhivarea acestora împreună cu celelalte documente ale
acestuia.
Art. 19. – (1) În cazul alegerilor pentru Preşedintele României  pentru exercitarea
dreptului de vot prin corespondenţă, în eventualitatea organizării unui tur doi de scrutin sunt
necesare pe lângă documente prevăzute la art. 16 alin. 1) şi următoarele:
a) buletinul de vot pentru cel de-al doilea tur de scrutin ;
b) atestatul pentru exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot pentru cel de-al doilea tur
de scrutin;
c)  un plic interior în care va fi introdus buletinul de vot pentru cel de-al doilea tur de scrutin;
d) un autocolant tip kinegramă  care va fi aplicat pe plicul interior, după ce a fost introdus
buletinul de vot pentru cel de-al doilea tur de scrutin, pentru a securiza sigilarea acestuia;
e) instrucţiuni cu privire la procedura exprimării votului prin corespondenţă pentru cel de-al
doilea tur de scrutin;
f) un plic exterior pentru returnarea corespondenţei la misiunea diplomatică sau oficiul
consular, care va avea imprimată, ca adresă a destinatarului, adresa misiunii diplomatice sau a
oficiului consular.
(2) Buletinul de vot prevăzut la art. 19 alin. (1) lit. a) va cuprinde un patrulater
în care alegătorul român va scrie olograf numele şi prenumele unuia dintre candidaţii care sau calificat pentru cel de-al doilea tur de scrutin.
(3) Sunt nule buletinele de vot de alt model decât cel legal aprobat pentru turul
doi de scrutin, buletinele pe care nu a fost înscris numele şi prenumele nici unuia dintre
candidaţi, au fost înscrise mai multe nume şi prenume ale candidaţilor, numele şi prenumele
candidatului sunt scrise ilizibil şi/sau cu ştersături.  Buletinele de vot nule nu intră în calculul
voturilor valabil exprimate.
(4) Votul este valabil exprimat când opţiunea alegătorului român este evidentă.
Art. 20. - (1) Primirea şi consemnarea primirii documentelor prevăzute la art. 16 alin.(1),
respectiv a celor de la art. 19 alin.(1), în cazul organizării celui de-al doilea tur de scrutin, se
realizează de către secretariatele misiunilor diplomatice şi oficiilor  consulare care le predau
pe bază de proces-verbal de predare  - primire preşedintelui biroului electoral al secţiei de
votare din cadrul misiunii diplomatice sau al oficiului consular al României, după caz.
(2) În ziua votării, între orele 06.00 şi 07.00, ora locală, preşedintele biroului
electoral al secţiei de votare în prezenţa celorlalţi membri ai biroului electoral al secţiei de 9
votare, consemnează în listele electorale cuprinzând alegătorii români care votează prin
corespondenţă, persoanele care au transmis documentele prevăzute la art. 16 alin.(1), iar în
cazul organizării celui de-al doilea tur de scrutin a celor de la art. 19 alin.(1).
Art. 21. - (1) După încheierea votării, biroul electoral al secţiei de votare din cadrul
misiunii diplomatice sau al oficiului consular deschide plicurile prevăzute la art. 16,  alin. (1),
lit. g),  respectiv în cazul organizării celui de-al doilea tur de scrutin pe cele de la art. 19
alin.(1)  lit. f), verifică existenţa atestatului pentru exercitarea prin corespondenţă a dreptului
de vot, respectiv a  atestatului pentru exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot pentru
cel de-al doilea tur de scrutin în cazul organizării celui de-al doilea tur de scrutin la alegerile
pentru Preşedintele României şi conformitatea datelor înscrise în  aceasta cu cele din listele
cuprinzând alegătorii care votează prin corespondenţă.
(2) În cazul în care biroul electoral al secţiei de votare constată îndeplinirea
condiţiilor prevăzute la alin. (1), preşedintele biroului electoral al secţiei de votare   introduce
plicurile  prevăzute la art. 16, alin. (1), lit. d), iar în cazul organizării celui de-al doilea tur de
scrutin la alegerile pentru Preşedintele României plicurile prevăzute la art. 19, alin.(1), lit. c)
într-o urnă de vot specială destinată votului prin corespondenţă.
(3) În cazul în care biroul electoral al secţiei de votare constată că nu au fost
îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (1), preşedintele biroului electoral al secţiei de votare
anulează plicurile  prevăzute la art. 16, alin. (1), lit. d), iar în cazul organizării celui de-al
doilea tur de scrutin la alegerile pentru Preşedintele României  plicurile prevăzute la art. 19
alin.(1), lit. c) prin înscrierea menţiunii „Anulat”, aplicarea ştampilei de control şi semnarea
acestora.
(4) După efectuarea operaţiunilor prevăzute la alin. (1)  – (3), preşedintele
biroului electoral al secţiei de votare, în prezenţa celorlalţi membri ai biroului electoral al
secţiei de votare, deschide urna de vot, desface plicurile albe prevăzute la art. 16 alin. (1), lit.
d) unul câte unul şi numără buletinele de vot. La deschiderea fiecărui buletin de vot
preşedintele biroului electoral al secţiei de votare citeşte cu voce tare numele şi prenumele
candidatului votat şi arată buletinul de vot celor prezenţi; buletinele de vot deschise se
grupează pe opţiuni, se numără şi se leagă separat; voturile nule şi voturile valabil exprimate
pentru fiecare candidat se consemnează în câte un tabel separat de câte un membru al biroului
electoral al secţiei de votare, desemnat de preşedinte. Aceeaşi procedură se aplică şi pentru
plicurile prevăzute la art. 19 alin. (1), lit. c) în cazul organizării celui de-al doilea tur de
scrutin la alegerile pentru Preşedintele României.10
(5) Sunt nule buletinele de vot de alt model decât cel legal aprobat, buletinele
pe care nu a fost aplicat autocolantul  cu menţiunea "VOTAT", buletinele de vot la care
autocolantul cu menţiunea "VOTAT" este aplicat în afara patrulaterelor cuprinzând
candidaţii; votul este valabil exprimat în cazul în care, deşi autocolantul cu menţiunea
"VOTAT" a depăşit limitele patrulaterului, opţiunea alegătorului este evidentă; efectuarea de
ştersături sau acoperirea prin scriere a buletinelor de vot nu atrage nulitatea acestora;
buletinele de vot nule nu intră în calculul voturilor valabil exprimate.
(6) În cazul alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat, buletinele de vot pe
care nu a fost aplicat autocolantul cu menţiunea „Votat”sunt voturi albe. Aceste buletine nu
intră în calculul voturilor valabil exprimate.
(7) În cazul în care într-un plic prevăzut la art. 16, alin.(1), lit. d)   sau într-un
plic prevăzut  la  art. 19 alin. (1), lit. c)  se găsesc două  sau mai multe buletine de vot pentru
acelaşi tip de scrutin acestea se anulează de către biroul electoral  al secţiei de votare, prin
înscrierea menţiunii „Anulat”, aplicarea ştampilei de control şi semnarea acestora.
Art. 22. - Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare consemnează rezultatele
numărării voturilor exprimate prin corespondenţă în procesul verbal întocmit la nivelul secţiei
de votare privind rezultatele votării.
Art. 23. - (1) Autoritatea Electorală Permanentă şi Ministerul Afacerilor Externe, prin
misiunile diplomatice şi oficiile consulare, au obligaţia de a face cunoscută, în limba română,
procedura exercitării prin corespondenţă a dreptului de vot  reglementată de prezenta lege,
cetăţenilor români care şi-au stabilit domiciliul sau reşedinţa în străinătate.
(2) Autoritatea Electorală Permanentă, Ministerul Afacerilor Externe şi
misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României vor afişa pe paginile de internet
proprii informaţii privind conţinutul prezentei legi, procedura exercitării prin corespondenţă a
dreptului de vot precum şi cererea de  înregistrare în  Registrul alegătorilor  români  cu
domiciliul sau reşedinţa în străinătate care votează prin corespondenţă.
(3) Misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României informează
asociaţiile, organizaţiile, comunităţile românilor aflaţi în străinătate privind conţinutul
prezentei legi, procedura exercitării prin corespondenţă a dreptului de vot şi furnizează
acestora cererea de  înregistrare în  Registrul alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în
străinătate care votează prin corespondenţă11
Art. 24.    - Dispoziţiile prezentului act normativ se completează cu dispoziţiile Legii
nr.35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 67/2004  pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a
Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001  şi a Legii nr. 393/2004  privind Statutul
aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare, Legii  nr. 370/2004 pentru alegerea
Preşedintelui României, cu modificările şi completările ulterioare şi Legii nr.33/2007 privind
organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 25. - La data intrării în vigoare a prezentei legi, următoarele acte normative se
modifică şi se completează după cum urmează:
a) Legea  nr. 35/2008  pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor
administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii
nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicată în: Monitorul Oficial, Partea I nr.
196 din 13 martie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea
următorul cuprins:
1. Alineatul (2) al articolului 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Campania electorală începe cu 45 de zile înainte de ziua votării şi se încheie cu 24
de ore înainte de momentul începerii votării.”
2.Alineatele (3) şi (7
1
) ale articolului 29 se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„(3) Propunerile de  candidaţi se depun la birourile electorale de circumscripţie care
funcţionează la nivelul la care sunt aleşi candidaţii respectivi, cel mai târziu cu 60 de zile
înainte de data alegerilor.
…………………………………….
(7^1) În cel mult 5 zile de la stabilirea datei alegerilor, Autoritatea Electorală
Permanentă stabileşte, prin hotărâre, norme privind constituirea şi restituirea depozitelor.”
3 Aliniatul (15) al articolului 45, se modifică şi va avea următorul cuprins:
(15) Procesul-verbal cuprinde:
a) numărul total al alegătorilor prevăzut în listele electorale existente în secţia de votare, cu
respectarea formulei: pct. a = pct. a1 + pct. a2
a1) numărul total al alegătorilor potrivit copiei de pe lista electorală permanentă, cu
respectarea formulei: pct. a1 > pct. b1;12
a2) numărul total al alegătorilor potrivit listei electorale suplimentare, cu respectarea
formulei:pct. a2 > pct. b2;
a
1
) numărul alegătorilor potrivit listei  alegătorilor români care voteză prin corespondeţă;
b) numărul total al alegătorilor care s-au prezentat la urne, înscrişi în listele electorale
existente în secţia de votare, cu respectarea formulei: pct. b = pct. b1 + pct. b2;
b1) numărul total al alegătorilor care s-au prezentat la urne, înscrişi în copia de pe lista
electorală permanentă;
b2) numărul total al alegătorilor care s-au prezentat la urne, înscrişi în lista electorală
suplimentară;
b
1
) numărul alegătorilor potrivit  listei alegătorilor români care votează prin corespondenţă,
care şi-au exprimat votul prin corespondenţă;
c) numărul buletinelor de vot primite, cu respectarea formulei: pct. c > pct. d + pct. e + pct. f
+ pct. g;
d) numărul buletinelor de vot neîntrebuinţate şi anulate;
e) numărul total al voturilor valabil exprimate, cu respectarea formulei: pct. e < [pct. b - (pct.
f + pct. g)]; pct. e = suma voturilor valabil exprimate la pct. h;
e
1
) numărul total al voturilor valabil exprimate prin corespondenţă;
f) numărul voturilor nule;
f
1
)numărul voturilor nule exprimate prin corespondenţă;
g) numărul voturilor albe;
g
1
) numărul voturilor albe exprimate prin corespondenţă;
h) numărul voturilor valabil exprimate obţinute de fiecare candidat;
h
1
) numărul voturilor valabil expimate obţinute de fiecare candidat prin corespondenţă;
i) numărul voturilor contestate;
j) expunerea pe scurt a întâmpinărilor, contestaţiilor şi a modului de soluţionare a lor, precum
şi a contestaţiilor înaintate biroului electoral de circumscripţie;
k) starea sigiliilor de pe urne la încheierea votării.”
b) Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, cu modificările
şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
1. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 4 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(1)  Ziua alegerilor este duminica. Alegerile au loc în luna anterioară lunii în care
ajunge la termen mandatul de preşedinte. Cu cel puţin 90 de zile înaintea zilei votării,
Guvernul stabileşte data alegerilor prin hotărâre.  ”13
(2) În situaţiile prevăzute la art. 97 alin. (1) din Constituţia României, republicată,
data alegerilor va fi stabilită şi adusă la cunoştinţa publică de Guvern cu cel puţin 75 de zile
înaintea datei votării.
2. Alineatul (1) al articolului 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1)  Propunerile de candidaţi pentru alegerea Preşedintelui României se depun la
Biroul Electoral Central, până cel mai târziu cu 60 de zile înainte de data alegerilor.”
3. Alineatul (1) al articolului 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Campania electorală începe cu 45 de zile înainte de data alegerilor şi se încheie în
dimineaţa zilei de sâmbătă de dinaintea datei alegerilor, la ora 7,00.”
4. Aliniatul (1) al articolului 21 se modifică şi va avea următorul conţinut:
Art. 21 - (1) După deschiderea urnelor şi numărarea voturilor, preşedintele biroului
secţiei de votare încheie un proces-verbal în 3 exemplare, care va cuprinde:
a) numărul total al alegătorilor prevăzut în copia de pe lista electorală permanentă existentă în
secţia de votare [pct. a) >/= pct. b1];
a
1
) numărul alegătorilor potrivit listei alegătorilor români care votează prin corespondenţă;
b) numărul total al alegătorilor care s-au prezentat la urne [pct. b) = pct. b1 + pct. b2 + pct.
b3], din care:
b1  - numărul total al alegătorilor care s-au prezentat la urne, înscrişi în copia de pe lista
electorală permanentă;
b2 - numărul total al alegătorilor care s-au prezentat la urne şi nu sunt cuprinşi în copia de pe
lista electorală permanentă, înscrişi în tabelul prevăzut la art. 7 alin. (1);
b3  - numărul total al alegătorilor care au votat utilizând urna specială, înscrişi în tabelul
prevăzut la art. 7 alin. (2);
b
1
) numărul alegătorilor potrivit  listei alegătorilor români care votează prin corespondenţă,
care şi-au exprimat votul prin corespondenţă;
c) numărul total al voturilor valabil exprimate [pct. c) voturilor valabil exprimate la pct. h)]
c
1
) numărul total al voturilor valabil exprimate prin corespondenţă;
d) numărul total al voturilor nule;
d
1
) numărul total al voturilor nule exprimate prin corespondenţă;
e) numărul buletinelor de vot primite [pct. e) >/= pct. c) + pct. d) + pct. f)];
e
1
) numărul buletinelor de vot primite prin corespondenţă;
f) numărul buletinelor de vot neîntrebuinţate şi anulate;
g) numărul voturilor valabil exprimate, obţinute de fiecare candidat;
g
1
) numărul voturilor valabil exprimate, obţinute de fiecare candidat prin corespondenţă;14
h) expunerea pe scurt a întâmpinărilor formulate şi a modului de soluţionare a acestora,
precum şi a contestaţiilor înaintate biroului electoral judeţean, biroului electoral al sectorului
municipiului Bucureşti sau biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate, după
caz;
i) numărul ştampilelor cu  menţiunea "VOTAT" la începerea votării; se menţionează
dispariţia uneia sau mai multor ştampile, dacă este cazul, precum şi starea sigiliilor de pe urne
la încheierea votării;
j) alte situaţii; se menţionează dacă numărul buletinelor de vot găsite în urnă diferă de
numărul alegătorilor care au votat, rezultat în urma numărării semnăturilor din listele
electorale permanente şi tabelele prevăzute la art. 7; se menţionează dacă numărul buletinelor
de vot găsite în urnă adunat cu cel al buletinelor de vot neîntrebuinţate şi cele anulate diferă
de numărul total de buletine de vot primite, precum şi orice alte incidente.”
c) Legea nr. 33/2007 privind organizarea  şi desfăşurarea alegerilor pentru
Parlamentul European, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din
16 ianuarie 2007,  cu modificările şi completările ulterioare,  se modifică şi va avea
următorul cuprins:
1. Alineatul (2) al articolului 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Până cel mai târziu la împlinirea a 48 de ore de la expirarea termenului prevăzut
la art. 12
3
alin. (2) alegătorii resortisanţi, alegătorii comunitari, partidele politice, organizaţiile
cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţele politice şi alianţele electorale pot
contesta candidaturile.”
2. Alineatul (6) al articolului 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(6)  Pentru stabilirea numărului de ordine de pe buletinele de vot a partidelor politice,
organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţelor politice şi alianţelor
electorale care au depus liste de candidaţi, precum şi a candidaţilor independenţi, se
procedează astfel:
a) în prima etapă, listele de candidaţi ale partidelor politice, ale organizaţiilor cetăţenilor
aparţinând minorităţilor naţionale, ale alianţelor politice şi alianţelor electorale dintre acestea,
care au membri în Parlamentul European, se înscriu în patrulaterele buletinului de vot în
ordinea rezultată din tragerea la sorţi efectuată de preşedintele Biroului Electoral Central; lista
primului  partid, primei alianţe politice, primei alianţe electorale, primei organizaţii a
cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale extras/extrase din urnă se imprimă în
patrulaterul cu numărul de ordine 1; lista celui de-al doilea partid politic, celei de-a doua
alianţe politice, celei de-a doua alianţe electorale, celei de-a doua organizaţii a cetăţenilor
aparţinând minorităţilor naţionale extras/extrase se imprimă în patrulaterul cu numărul de 15
ordine 2. Imprimarea continuă până la epuizarea listelor de candidaţi ale tuturor partidelor
politice, alianţelor politice, alianţelor electorale, precum şi ale organizaţiilor cetăţenilor
aparţinând minorităţilor naţionale;
b) în etapa a doua, listele partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale, precum
şi ale organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale legal constituite care nu au
membri în Parlamentul European se imprimă în următoarele patrulatere ale buletinului de vot,
în ordinea rezultată din tragerea la sorţi efectuată de preşedintele Biroului Electoral Central.
Tragerea la sorţi se face în prezenţa reprezentanţilor partidelor politice, alianţelor politice şi
alianţelor electorale, precum şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale
care depun liste de candidaţi până cel mai târziu la împlinirea a 48 de ore de la expirarea
termenului prevăzut la alin. (5).”
3. Alineatul (1) al articolului 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1)  Campania electorală începe cu 45 de zile înainte de ziua de referinţă şi se încheie
în dimineaţa zilei de sâmbătă care precedă zilei de referinţă, la ora 7,00.”
4. Aliniatul (3) al articolului 19
7
se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(3) După deschiderea urnelor şi numărarea voturilor, preşedintele biroului electoral al
secţiei de votare va încheia un proces-verbal, în 3 exemplare, care cuprinde:
a) numărul total al alegătorilor înscrişi în copia de pe lista electorală permanentă şi în copia
de pe lista electorală specială (pct. a = pct. a1 + pct. a2), din care:
a1) numărul total al alegătorilor înscrişi în copia de pe lista electorală permanentă (pct.
a1 > pct. b1);
a2) numărul total al alegătorilor înscrişi în copia de pe lista electorală specială (pct. a2 > pct.
b2);
a
1
) numărul total al alegătorilor potrivit listei alegătorilor români care votează prin
corespondenţă;
b) numărul total al alegătorilor înscrişi în listele electorale existente la secţia de votare, care sau prezentat la urne (pct. b = pct. b1 + pct. b2 + pct. b3), din care:
b1) numărul total al alegătorilor înscrişi în copia de pe lista electorală permanentă, care s-au
prezentat la urne;
b2) numărul total al alegătorilor înscrişi în copia de pe lista electorală specială, care s-au
prezentat la urne;
b3) numărul total al alegătorilor înscrişi în lista electorală suplimentară, care s-au prezentat la
urne;16
b
1
) numărul total al alegătorilor înscrişi în lista alegătorilor români care votează prin
corespondenţă care şi-au exprimat votul prin corespondenţă;
c) numărul buletinelor de vot primite (pct. c >/ = pct. d + pct. e + pct. f);
c
1
) numărul buletinelor de vot primate prin corespondenţă;
d) numărul buletinelor de vot neîntrebuinţate şi anulate;
e) numărul voturilor valabil exprimate (pct. e valabil exprimate la pct. g);
e
1
) numărul voturilor valabil exprimate prin corespondenţă;
f)    numărul voturilor nule;
f
1
) numărul de voturi nule exprimate prin corespondenţă;
g) numărul voturilor valabil exprimate obţinute de fiecare listă de candidaţi sau de fiecare
candidat independent;
g
1
) numărul voturilor valabil exprimate obţinute de fiecare listă de candidaţi sau de fiecare
candidat independent prin corespondenţă;
h) expunerea, pe scurt, a întâmpinărilor formulate, precum şi a contestaţiilor înaintate biroului
electoral judeţean, al sectorului municipiului Bucureşti sau biroului electoral pentru secţiile de
votare din străinătate;
i) starea sigiliilor de pe urne la încheierea votării.”
5. Aliniatul (4) al articolului 19
7
se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(4) La pct. h) din procesul-verbal se vor menţiona şi situaţiile în care:
a)numărul buletinelor de vot găsite în urnă diferă de numărul alegătorilor care au votat,
rezultat în urma numărării semnăturilor din listele electorale permanente, suplimentare şi
speciale;
a
1
)    numărul buletinelor de vot exprimate prin corespondenţă din urnă diferă de numărul
alegătorilor care şi-au exprimat votul prin corespondenţă conform listei alegătorilor români
care vorează prin corespondenţă;
b) numărul buletinelor de vot găsite în urnă adunat cu cel al buletinelor de vot neîntrebuinţate
şi anulate diferă de numărul total de buletine de vot primite.”
Art. 26. - Modelul Registrului alegătorilor români cu domiciliul în străinătate care
votează prin corespondenţă, modelul cererii de înregistrare în Registrul alegătorilor români cu
domiciliul în străinătate care votează prin corespondenţă, modelul atestatului pentru
exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot, modelul atestatului pentru exercitarea prin
corespondenţă a dreptului de vot pentru cel de-al doilea tur de scrutin , modelul autocolantului
cu menţiunea “VOTAT” şi modelul autocolantului tip kinegramă  se stabilesc prin Hotărâre a 17
Guvernului la propunerea Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Administraţiei şi
Internelor şi Autorităţii Electorale Permanente în termen de 90 de zile de la  data intrării în
vigoare a prezentei legi.
Art. 27. - Prezenta lege întră în vigoare în 30 de zile de la data publicării ei în Monitorul
Oficial al Românei, Partea I.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Jaful sistematic al economiei nationale romanesti din ultimele doua decenii